Kvalitní strava, adekvátní pohyb a dobrá nálada.

Antioxidanty - ochrana před volnými radikály

Černý rybíz

Antioxidanty jsou látky zabraňující působení volných radikálů. Volné radikály mohou v organismu napáchat nevratná poškození, způsobují oxidační stres (o volných radikálech si můžete přečíst zde). Antioxidanty například zabraňují oxidaci LDL cholesterolu, který může způsobovat zužování a kornatění cév (ateroskleróza) a chrání tak před kardiovaskulárními onemocněními (infarkt myokardu, ischemická choroba srdeční, angina pektoris). Antioxidanty zmenšují riziko rakoviny (prostaty, děložního čípku, rakoviny trávicího traktu). Za normálních podmínek existuje mezi antioxidanty a volnými radikály rovnováha.

Kdo potřebuje zvýšený přísun antioxidantů

Všichni kdo jsou vystaveni velké psychické zátěži, stresu, kuřáci, všichni kdo pracují ve znečištěném prostředí, trpí degenerativním onemocněním, při delším pobytu na slunci, potřebují větší množství antioxidantů. Lidé starší 45 let měli by dodávat tělu antioxidanty, protože se zvyšujícím se věkem klesá množství antioxidantů přirozeně se vyskytujících v těle, dochází k úbytku energie a spouštění degenerativních změn v organismu.

Příklady antioxidantů

Silnými antioxidanty jsou například:

  • vitamíny C, A, E,
  • beta-karoten,
  • zinek,
  • měď,
  • lykopen.

Potraviny bohaté na antioxidanty

Rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano, černý rybíz, borůvky, brusinky, jahody, maliny, třešně, hroznové víno, švestky, jablka, citrusy, kiwi, avokádo, rozinky, rajčata, brokolice, kapusta, červená řepa, papriky, listová zelenina, špenát, zelí, česnek, cibule, řeřicha, tykev, mrkev, hrášek, kopr, zelený čaj.

Lykopen

Například lykopen najdeme v rajčatech, v červeném grapefruitu, vodním melounu a šípcích. O rajčatech se více dozvíte zdeO šípcích se více dozvíte zde.

Podělte se s námi o svoje zkušenosti na FB: Můj talíř - andromenovyziva.cz. 

Kategorie: 
sdílet

Další články

Máslo
7. Únor 2019 | Encyklopedie | O tom, že margaríny nedoporučuji, jsem již psala. Ve zmiňovaném článku si můžete přečíst proč jsou margaríny nezdravé a nevhodné. Máslo, pokud ho budeme konzumovat jen v rozumné míře, je zdravější. V másle se přirozeně vyskytují vitamíny, hlavně... Zobrazit celý článek.
Rajče, česnek
17. Srpen 2018 | Recepty | Ingredience zralá rajčata česnek tymián sůl olivový olej   Postup Zralá rajčata nakrájíme na půlky, dáme na pekáč s pečícím papírem nakrojenou částí nahoru. Dáme do trouby a pečeme cca 45 minut při 180 ºC. Než se rajčata upečou si připravíme česnek... Zobrazit celý článek.
Cizrna
8. Duben 2018 | Léčivé potraviny | Cizrna beraní (nebo také římský hrách) je bobovitá rostlina. Konzumovat lze semena, celé lusky nebo mladé výhonky. Patří spolu s hrachem a fazolemi k nejvýznamnějším luštěninám. Obliba cizrny vzrůstá a to je dobře, neboť je velmi vhodná do zdravého... Zobrazit celý článek.
Rozmarýn
6. Leden 2018 | Recepty | Ingredience 250 g másla 10 lžic olivového oleje rozmarýn (nebo petržel, pažitka apod.) sůl Postup Máslo necháme úplně změknout a pak do něj vmícháme olivový olej. Následně přidáme nasekaný rozmarýn nebo jiné bylinky. Uchováváme v lednici. Dobře se... Zobrazit celý článek.
Vánoční stůl našich předků
8. Prosinec 2017 | Encyklopedie | Večer 24. prosince měli naši předkové štědrý, neboť měli na vánočním stole mnoho druhů pokrmů. Druhy pokrmů na svátečním stole měly krajové odlišnosti, ale jídelníček měl řadu pokrmů společných, tradičních.     Co naši předkové na Štědrý večer jedli... Zobrazit celý článek.

Stránky